به گزارش شهرآرانیوز؛ شهروندی با تماس با صفحه صدای مردم درباره جزئیات سقف گذاری بیمه پرسیده بود. در متن پیام این شهروند آمده است: سقف گذاری برای بیمه دیگر چه روشی است؟
او از اتفاق ناخوشایندی میگوید که با وجود بیماری چند وقت پیش تجربه کرده است. محمود خلیل زاده به صدای مردم مشکل را این طور توضیح میدهد: بیماری شدیدی داشتم و فوری به کلینیک مطرحی در بولوار وکیل آباد مراجعه کردم. در کمال تعجب مجموعه درمانی موردنظر مرا پذیرش نکرد و گفت: سقف پذیرش بیمار، پایان یافته است و به درمانگاه دیگری مراجعه کنید!
از پذیرش پرسیدم سقف پذیرش دیگر چیست؟ متصدی این طور پاسخ داد: یعنی اینکه مرکز ما میتواند ۱۰۰ نفر در ماه پذیرش کند. شما نفر صد و یکمی هستید و معذوریم!
حالم آن قدر بد بود که ترجیح دادم همان جا آزاد هزینههای دوا و درمان را پرداخت کنم.
خلیل زاده گلایه اش را این طور ادامه میدهد: در سال کلی هزینه بیمه تأمین اجتماعی از حقوق ما کسر میشود. حال که به بیمه و هزینههای درمان مقرون به صرفه نیاز داریم با چنین طرحهایی باید رو به رو شویم؟ این موضوع مصداق واقعی تکریم نکردن بیمار و ضایع کردن حق اوست. تقاضا داریم صدای ما را به مسئولان تأمین اجتماعی برسانید تا چارهای برای این سقف بندیها بیندیشند.
شهروند دیگری نیز گلایه اش از سقف گذاری بیمه را این طور در قالب پیامک و چند سؤال مطرح میکند: ماجرای سقف مراکز درمانی چیست؟ برای گرفتن سونوگرافی به یکی از مراکز درمانی مراجعه کردم، اما بعد از کلی انتظار برای پذیرش به من گفتند سقف پذیرش با بیمه برای آن مرکز پرشده و باید ابتدای ماه دوباره مراجعه کنم. چرا همان ابتدا روی برگهای نمینویسند که دیگر با بیمه امکان پذیرش ندارند؟ معلوم است بعد از این همه انتظار فرد جای دیگری مراجعه نمیکند و تن به پذیرش به صورت آزاد میدهد.
غلامرضا خزاعی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی در این زمینه این طور توضیح میدهد: یکی از ابزارهای قانونی که در اختیار سازمانهای بیمه گر برای کنترل و نظارت بر فرایند کار تخصصی مراکز طرف قرارداد است، درنظرگرفتن سقف و ظرفیت پذیرش بیمار است.
مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی میافزاید: این اقدام نیز به این دلیل است که در روند کار از نظر تخصصی نظارت بهتری داشته باشند.
خزائی با ذکر مثالی میگوید: به عنوان مثال مرکز مورد اشاره شهروند در بولوار وکیل آباد، به علت رعایت نکردن برخی تعرفههای درمانی چندبار تذکر داده شد و به همین علت ظرفیت پذیرش بیمار را برای مدتی کاهش دادند. اما با تعهدی که از مدیر فنی این مجموعه اخذ شد، دوباره سقف آن را افزایش دادیم.
مدیر روابط عمومی و امورفرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی باتوجه به روند کاری مراکز طرف قرارداد، این سقف بندی را دارد، راهکاری برای بیماران ارائه میدهد. او میگوید: مراکز طرف قرارداد بیمه تأمین اجتماعی یکی دوتا نیست و پرشمار است و بیمار به مرکزی مراجعه کند که سقف پذیرش آن پر نشده است.
او همچنین با این توضیح که مرکزی که خوب و قانونی کار میکند به طور حتم سقف معقول پذیرش بیمار را دارد، میافزاید: ۴ هزار و ۶۰۰ مرکز طرف قرارداد در سطح استان خراسان رضوی هست که باید بر عملکردشان، نظارت شود. از طرفی این سقف گذاشتن به بیمه تأمین اجتماعی اختصاص ندارد و همه سازمانهای بیمه گر به عنوان ابزار کنترلی از آن استفاده میکنند.